fbpx

Peraturan Eksekutif Pengajian dan Peperiksaan

Perkara Pertama:
Terma yang digunakan dalam dokumen ini ditakrifkan di bawah:

  1. Pelan kajian:
    Kursus kursus yang diperlukan dan elektif yang mesti diluluskan oleh pelajar supaya layak mendapat ijazah akademik dalam pengkhususan tertentu.
  2. Subjek:
    Kursus pengajian yang jelas yang dijelaskan sebagai sebahagian daripada rancangan kajian yang diluluskan untuk setiap pengkhususan.
  3. Tahun akademik:
    Terdiri daripada dua semester utama; adalah mungkin untuk menambah semester pendek, jika ditawarkan.
  4. Semester:
    Tempoh tidak kurang dari 14 minggu untuk mengkaji subjek akademik, tidak termasuk tempoh pendaftaran dan tempoh peperiksaan akhir.
  5. Semester pendek:
    Tempoh tidak melebihi 7 minggu, tidak termasuk tempoh pendaftaran dan tempoh peperiksaan akhir. Dalam tempoh ini, jumlah masa yang dikhaskan untuk setiap subjek akademik adalah dua kali ganda.
  6. Tahap akademik:
    Menunjukkan tahap kemajuan akademik yang dicapai selaras dengan pelan kajian yang diluluskan.
  7. Unit akademik (jam kredit):
    Jumlah masa yang diperuntukkan bagi setiap kuliah subjek akademik.
  8. Amaran akademik:
    Notis yang diberikan kepada pelajar apabila Purata Gred Kumulatifnya (CGPA) turun di bawah tahap yang ditetapkan dalam panduan ini.
  9. Gred kursus semester:
    Gred berangka yang diberikan untuk prestasi yang menunjukkan pencapaian pelajar semasa semester, termasuk peperiksaan, projek penyelidikan dan aktiviti akademik.
  10. Peperiksaan akhir:
    Peperiksaan untuk mata pelajaran akademik diberikan sekali pada akhir semester.
  11. Beban akademik:
    Jumlah bilangan unit akademik yang dibenarkan oleh pelajar untuk mendaftar untuk setiap semester. Beban akademik maksimum dan minimum ditetapkan mengikut peraturan pentadbiran universiti.
  12. Gred peperiksaan akhir:
    Gred berangka pelajar mendapat dalam peperiksaan akhir untuk setiap subjek semester.
  13. Gred akhir:
    Gred berangka gabungan bagi mana-mana subjek akademik.
  14. Penilaian:
    Gred huruf yang mewakili gred akhir yang dicapai oleh pelajar dalam mana-mana subjek akademik.
  15. Gred tidak lengkap:
    Penunjuk yang diberikan sementara untuk mana-mana subjek yang mana pelajar tidak dapat menyelesaikan keperluan yang ditetapkan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
  16. Purata Nilai Gred atau IPK:
    Jumlah mata yang diperoleh oleh pelajar dalam sesuatu semester yang dibahagikan dengan jumlah bilangan unit akademik yang didaftarkannya. Titik bagi mana-mana subjek dikira dengan mendarabkan bilangan jam kredit pada subjek yang bersamaan dengan nilai gred huruf yang diperolehi.
  17. Purata Nilai Gred Kumulatif atau PNGK:
    Jumlah mata yang diperolehi oleh pelajar untuk semua subjek yang dia belajar selepas mendaftar di universiti dibahagikan dengan bilangan jam kredit mata pelajaran tersebut.
  18. Rekod akademik:
    Satu fail yang merekodkan sejarah akademik pelajar. Ia merangkumi semua mata pelajaran yang dikaji oleh pelajar setiap semester, yang dikenal pasti dengan kod alfanumerik. Nilai jam kredit bagi setiap kursus disenaraikan, bersama-sama dengan gred berangka dan angka yang diperoleh oleh pelajar dan bilangan mata akademik yang setaraf. Fail ini juga mengandungi purata gred semester pelajar serta purata titik gred kumulatif dan gred hurufnya. Akhirnya, ia menyebut mana-mana subjek seorang pelajar pemindahan telah dikecualikan daripada belajar.
  19. Pelanggaran tatatertib:
    Apa-apa pelanggaran peraturan universiti dan garis panduan atau tingkah laku yang bertentangan dengan Syariat Islam atau dengan norma kelakuan yang diakui secara meluas untuk pelajar universiti.

Perkara Kedua:

‘Senate’ akan menetapkan jumlah pelajar yang dapat ditampung oleh universiti pada tahun yang akan datang berdasarkan cadangan majlis akademik setiap fakulti dan jabatan-jabatan lain di universiti. Prosedur pentadbiran: Proses menentukan berapa banyak pelajar yang menerima dan melaporkan nombor mereka bagi sesuatu tahun berlaku dalam jadual masa tertentu mengikut beberapa aras dan kriteria, di antaranya yang berikut:

  1. Lokasi dan tempat kediaman para pelajar.
  2. Ijazah tertinggi atau diploma yang diperoleh oleh setiap pelajar.
  3. IPK setiap pelajar.
  4. Bagi penerimaan pelajar biasiswa, pertimbangan diberikan kepada pendapatan bulanan pelajar. Pelajar yang mempunyai pendapatan melebihi 1000 Ringgit sebulan tidak akan diterima.
  5. Bilangan pelajar yang mempunyai kemampuan untuk menampung universiti.
  6. Kriteria lain yang ditetapkan oleh ‘Senate’ Akademik.

Perkara Tiga:
‘Senate’ akan menentukan Kalendar Akademik Universiti.

Prosedur pentadbiran:
  1. Tahun akademik dibahagikan kepada dua semester:
  2. Pelajar yang sudah mendaftar akan didaftarkan selama dua minggu sebelum permulaan setiap semester.
  3. Pelajar baru akan didaftarkan pada minggu sebelum permulaan setiap semester
  4. Tempoh untuk Orientasi adalah terhad dalam tempoh satu minggu dari permulaan semester.
  5. Tempoh untuk menambah dan menjatuhkan kursus adalah terhad dalam tempoh dua minggu dari permulaan semester.
  6. Semester pengajian dibahagikan kepada 14 minggu.
  7. Tarikh peperiksaan pertengahan akan menjadi selepas minggu ke 7 semester.
  8. Tarikh peperiksaan akhir akan berlaku selepas minggu ke-14 semester.
  9. Cuti semester akan 1-2 minggu selepas peperiksaan akhir

Perkara Empat:

Pelajar yang ingin masuk ke universiti mesti memenuhi keperluan berikut:

Pertama: Syarat kemasukan bagi mereka yang memegang sijil Malaysia:

A. Kursus Diploma:

Pemohon harus berjaya melepasi sekurang-kurangnya tiga (3) kredit dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional (SPMV) sekurang-kurangnya tiga subjek dengan gred ‘baik’ (C6) apa-apa gred kelulusan sijil sekolah menengah Malaysia, sama ada sijil itu ialah Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional (SPMV).

B. Kursus Asas
Pemohon harus lulus 5 mata pelajaran Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau sijil yang sama.

Prosedur pentadbiran:
  1. Pemohon hendaklah mendapat gred minimum ‘baik’ (C6) dalam bahasa Melayu (Bahasa Melayu), atau
  2. telah mendapat gred minimum ‘baik’ (C6) dalam Bahasa Arab Tinggi (Tinggi Arab), atau
  3. telah mendapat gred minimum ‘baik’ (C6) dalam Pengajian Islam (Pendidikan Islam) atau Kajian Al-Qur’an dan Sunnah (Pendidikan al-Quran dan Sunnah), atau
  4. telah mendapat gred minimum ‘baik’ (C6) dalam Pengajian Shari’ah (Pendidikan Syari’ah Islamiah), atau Konsep Islam (Tasawwur Islam), atau
  5. telah mendapat gred minimum ‘baik’ (C6) dalam salah satu mata pelajaran berikut: – Sains (Sains)
    – Pertanian (Sain Pertanian)
    – Perniagaan (Perdagangan)
    – Ekonomi Asas (Ekonomi Asas)
    – Prinsip Perakaunan (Prinsip Akaun)
    – Fizik (Fizik)
    – Kimia (Kimia)
    – Biologi (Biologi)
    – Sejarah (Sejarah)
    – Kesusasteraan Bahasa Inggeris
    – Kesusasteraan Malaysia (Kesusasteraan Melayu)
  6. telah mendapat gred minimum ‘baik’ (C6) dalam matematik (Matematik) atau matematik yang lebih tinggi (Matematik Tambahan).

C. Ijazah Sarjana Muda di Universiti

  1. Pemohon mestilah lulus kursus asas yang ditawarkan oleh Universiti dengan PNGK sekurang-kurangnya 2.0; atau
  2. Lulus Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) dengan sekurang-kurangnya dua pas utama; atau
  3. Memperoleh diploma yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia atau Senat Universiti dengan gred ‘baik’ atau lebih baik; atau
  4. Lulus Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM); atau
  5. Lulus sekurang-kurangnya lima mata pelajaran Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan memperoleh sekurang-kurangnya tiga tahun pengalaman kerja berkaitan; atau
  6. Menjana Sijil Rendah Pelajaran (SRP) atau Penilai Menengah Rendah (PMR) bersama dengan pengalaman kerja tidak kurang dari lima tahun. Pelajar mestilah sekurang-kurangnya berumur 21 tahun. Ini dianggap sebagai syarat untuk kes-kes luar biasa.
  7. Sebagai alternatif, pemohon akan memperoleh apa-apa ijazah yang diiktiraf oleh Universiti sebagai bersamaan dengan salah satu kelayakan yang dinyatakan sebelum ini.

Kedua: Syarat akademik umum untuk kemasukan siswazah berkaitan dengan pelajar yang telah memperolehi sijil atau diploma bukan Malaysia:

A. Kursus Diploma:
Pencapaian sijil menengah am yang mewakili minimum dua belas tahun pendidikan.

B. Ijazah Sarjana Muda di Universiti.

  1. Pencapaian sijil atau diploma menengah am yang mewakili minimum dua belas tahun pendidikan.
  2. Pencapaian dua pas utama dalam peperiksaan A-Level Sijil Tinggi Pendidikan GCE Tingkat Tinggi (Sistem Pendidikan UK).
  3. Pencapaian gred lulus dalam sekurang-kurangnya enam mata pelajaran Program Diploma Baccalaureate Antarabangsa (IB).
  4. Pencapaian sekurang-kurangnya lima (5) peperiksaan dalam peperiksaan Sijil Am Pendidikan Biasa Tahap (GCE O-Level) sebagai tambahan kepada pengalaman kerja yang minimum selama tiga tahun.
  5. Pencapaian mana-mana sijil akademik yang diiktiraf oleh Universiti sebagai bersamaan dengan keperluan akademik yang disebutkan di atas

Ketiga: Ujian Kemahiran Bahasa
Setiap pelajar mesti lulus Ujian Kemahiran Arab (MAPT) (Lihat: Lampiran No. 2) atau Ujian Kemahiran Bahasa Inggeris (MEPT) (Lihat: lampiran No.3), atau ujian setara, jika itu adalah salah satu keperluan kursus pengajian yang dipilih.

Prosedur Pentadbiran:

Pertama: Ketetapan mengenai mengambil ujian kemahiran bahasa:

    1. Ujian ini direka untuk menentukan tahap kemahiran pelajar masuk dalam Bahasa Arab atau Bahasa Inggeris. Mereka akan diuji dalam membaca, menulis, mendengar, peraturan tatabahasa, kemahiran retorik dan kamus.
    2. Sijil MAPT atau MEPT akan dihantar tidak kurang dari 14 hari selepas mengambil
    3. ujian, dan sijil itu akan kekal sah untuk satu tahun penuh.
    4. Pemohon akan dibenarkan untuk mengambil ujian sebaik sahaja mereka memperoleh kelulusan jawatankuasa penyeliaan ujian.
    5. Seorang pelajar dengan alasan yang sah boleh mengemukakan permintaan kepada jawatankuasa penyeliaan untuk mengambil ujian di salah satu pusat pengajaran [universiti] dengan penyediaan peralatan yang diperlukan.
    6. Yuran untuk peperiksaan dan sijil adalah 100 ringgit Malaysia, yang pelajar perlu membayar apabila mendapat kelulusan untuk mengambil ujian.
    7. Lembaga penyeliaan untuk ujian ini terdiri dari pusat pengajaran, pengawas ujian, dan sekelompok pekerja yang bertanggung jawab untuk mengendalikan ujian dan mengeluarkan sertifikat.
    8. Gred lulus minimum bagi pelajar memperoleh sijil persediaan ialah 60 mata.
    9. Gred kelulusan minimum untuk pelajar memperoleh ijazah sarjana muda ialah 70 mata.
    10. Pelajar akan diterima masuk ke kolej-kolej yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar jika memenuhi syarat berikut:
      1. Pelajar mestilah lulus ujian kemahiran yang diiktiraf, sama ada TOEFL, IELTS, atau MEPT, dalam tempoh masa tidak melebihi 2 tahun, seperti yang terperinci di bawah:
Jenis Program
Gred minimum
untuk MEPT
Gred Minimum
untuk IELTS
Gred Minimum
untuk TOEFL
Programs requiring both Arabic and English
5.0
6.0
550
Programs requiring only Arabic Tidak Dikehendaki Tidak Dikehendaki Tidak Dikehendaki
Programs requiring only English
5.0
6.0
550

b. Pelajar yang telah menamatkan pengajian di universiti di mana bahasa Inggeris adalah bahasa pengantar, seperti universiti di Amerika Syarikat, Britain, Kanada, Australia, New Zealand, serta pelajar yang memperoleh gred dalam program bahasa Inggeris yang ditawarkan oleh MEDIU adalah dikecualikan daripada ujian penempatan Inggeris (MEPT).

Kedua: Tahap kemahiran dan penggredan untuk MAPT dan MEPT adalah seperti berikut:

Gred untuk MAPT dan MEPT adalah seperti berikut:

Tahap
Mata yang Diperolehi
Gred
Keterangan Kecekapan
5
90-100
5/5
Sangat Baik
4
75-89
4/5
Pertengahan
3
66-74
3/5
Terhad
2
50-65
2/5
Sangat Terhad
1
30-49
1/5
Lemah
0
0-29
0/5
Tidak Mencuba Dengan Baik
  1. Pelajar yang mendapat (5) dikatakan menggunakan bahasa dengan baik, baik bahasa Arab atau
    Bahasa Inggeris, mengikut mana-mana yang berkenaan, walaupun dia boleh membuat kesilapan sesekali
    Penggunaan atau pemahaman sekarang dan kemudian; walau bagaimanapun pelajar itu mampu terlibat dalam perbincangan terperinci.
  2. Pelajar yang mendapat (4) dikatakan menggunakan bahasa (bahasa Arab atau bahasa Inggeris) pada tahap penguasaan separa perantaraan. Beliau mengendalikan maksud umum dalam kebanyakan situasi, dan seseorang boleh menjangkakan dia akan membuat banyak kesilapan namun menunjukkan keupayaan untuk berkomunikasi pada tahap asas.
  3. Pelajar yang mendapat (3) dikatakan mempunyai kemahiran yang terhad dalam menggunakan bahasa (bahasa Arab atau Bahasa Inggeris) secara amnya, dan dia bertanggungjawab terhadap kesilapan ekspresi dan pemahaman dan tidak boleh membina ayat dengan betul.
  4. Pelajar yang mendapat (2) dikatakan mempunyai kemahiran yang sangat terhad dalam menggunakan bahasa tersebut. Beliau mampu untuk berkomunikasi dan memahami makna asas kepada tahap yang terhad, terutamanya situasi konvensional dan biasa. Bagaimanapun, pada masa-masa tertentu, dia tidak dapat berkomunikasi sama sekali.
  5. Pelajar yang mendapat (1) dikatakan lemah dan tidak dapat berkomunikasi, walaupun dia tidak dapat dijangkakan untuk menunjukkan sejumlah pengetahuan dalam bentuk ekspresi perbendaharaan kata atau terpencil yang digunakan dalam situasi konvensional di mana ia hanya mampu berkomunikasi sangat terhad dan keperluan asas. Beliau mengalami kesukaran membaca dan mendengar.
  6. Pelajar yang mendapat (0) dianggap sebagai orang yang tidak mengambil ujian dan tidak cuba memberikan sebarang jawapan.

Keempat: Keadaan lain

  1. Pemohon tidak sepatutnya menerima apa-apa amaran atau tertakluk kepada tatacara tatatertib yang telah direkodkan atau telah disabitkan dengan suatu jenayah.
  2. Dia mesti lulus peperiksaan atau temu duga peribadi yang dianggap sesuai oleh universiti untuk kemasukan.
  3. Beliau mesti memenuhi syarat tambahan yang ditetapkan oleh ‘Senate’, yang akan diumumkan pada masa penyerahan permohonan.

Perkara Lima:

A. Kajian di universiti di peringkat sarjana, peringkat diploma dan peringkat Yayasan mengikut sistem peringkat.

B. Belajar di peringkat sarjana muda terdiri daripada sekurang-kurangnya 8 peringkat.

C. Belajar di peringkat diploma terdiri daripada sekurang-kurangnya 4 peringkat.

D. Kajian di peringkat Yayasan terdiri daripada sekurang-kurangnya 3 peringkat.

E. Seorang pelajar lulus dan meneruskan dari satu peringkat ke satu lagi pengajiannya mengikut peraturan yang mengatur prosedur itu.

Perkara Enam:

Tahap Sistem
Sistem pengajian membahagikan tahun akademik menjadi dua semester utama, dan mungkin juga semester pendek, separuh panjang semester biasa. Keperluan pengijazahan untuk mencapai ijazah akademik diagihkan antara peringkat mengikut pelan kajian yang diisytiharkan oleh ‘Senate’ Universiti.

Perkara Tujuh:

‘Senate’ telah membuat prosedur pentadbiran untuk mengawal selia kemajuan dari satu peringkat ke tahap yang lain, dengan mengambil kira perkara berikut:

  • Subjek untuk setiap pengkhususan diedarkan di seluruh peringkat. Bilangan subjek tertentu ditetapkan untuk setiap peringkat, mengikut keperluan rancangan kajian yang diisytiharkan.
  • Pelajar yang kemajuan yang tidak terhalang oleh kegagalan dalam mana-mana subjek akademik didaftarkan di peringkat seterusnya kurikulum, meneruskan dari tahap terendah ke atas, tahap demi tahap, mengikut pelan kajian yang diluluskan.
  • Pelajar yang mengalami masalah akademik akan didaftarkan dengan beban akademik minimum yang ditetapkan untuk setiap semester, sambil mengambil kira perkara berikut:

    – Seharusnya tidak ada konflik penjadualan antara subjek.
    – Prasyarat mestilah berpuas hati untuk subjek-subjek yang diminta oleh pelajar untuk mendaftar.
    – Mendaftar di kelas yang lebih tinggi tidak akan dibenarkan kecuali apabila diperlukan untuk menyelesaikan beban akademik minimum untuk semester tersebut.

Perkara Lapan:

Masa untuk pendaftaran kelas

Tempoh pendaftaran untuk pelajar baru akan bermula selepas pelajar menerima pemberitahuan penerimaan. Tempoh untuk pelajar lain akan bermula dari penyertaan keputusan untuk peperiksaan semester sebelumnya dan akan dilanjutkan sehingga akhir semester pertama semester.

Perkara sembilan:

A. Beban akademik minimum untuk pelajar sepenuh masa dalam mana-mana semester adalah 12 jam kredit, dan beban maksimum adalah 18 jam kredit.

B. Beban akademik minimum untuk pelajar separuh masa dalam mana-mana semester adalah 6 jam kredit, dan beban maksimum adalah di bawah 12 jam kredit.

C. Seorang pelajar yang telah menerima amaran akademik kerana IPK terkumpul rendah akan dihadkan kepada maksimum 12 jam kredit atau empat subjek akademik.

ARTIKEL 10:

Bahagian-bahagian yang berkaitan di universiti adalah bertanggungjawab untuk menentukan yuran pengajian dan yuran tambahan lain yang perlu dibayar oleh pelajar.

Prosedur Pentadbiran Pertama: Pelajar dikehendaki membayar yuran yang ditetapkan sebelum bermulanya semester yang telah didaftarkan. Universiti berhak mengambil tindakan selanjutnya terhadap pelajar yang belum membuat pembayaran seperti berikut:

Untuk Pelajar Kampus:

1) Sekiranya ada yuran tertunggak melebihi RM 3000, pelajar tidak akan dibenarkan menduduki peperiksaan akhir.

2) Sekiranya pelajar belum menyelesaikan bayaran tertunggaknya sebelum bermulanya semester, pelajar akan dihalang daripada mendaftar mana-mana subjek untuk semester itu. Walau bagaimanapun, jika semua yuran diselesaikan sebelum akhir minggu ketujuh kalendar akademik semester, pelajar akan dibenarkan mendaftar subjek dengan segera.

3) Jika semua pembayaran tidak diselesaikan pada minggu ketujuh, universiti berhak untuk menamatkan pelajar berdasarkan keputusan oleh Jawatankuasa Pengurusan Eksekutif untuk pelajar yang gagal membayar tunggakan di bawah RM 3000

4) Akan dikeluarkan kepada pelajar yang gagal membayar tunggakan di bawah RM 3000, tiga notis peringatan memisahkan setiap notis dan dua minggu lagi.

5) Jika penyelesaian dibuat selepas minggu ketujuh, pelajar akan diaktifkan kembali dengan status Tertunda.

Untuk Pelajar Dalam Talian:

1) Sekiranya ada yuran yang melebihi RM 3000, pelajar akan digantung pengajian selama satu semester.

2) Jika semua fi tertunggak telah diselesaikan sebelum akhir minggu ketujuh kalendar akademik semester, pelajar akan dibenarkan untuk pendaftaran subjek untuk semester itu.

3) Sekiranya pelajar tidak membuat sebarang bayaran untuk mengurangkan yuran tertunggak di bawah RM 3000 pada akhir semester, pelajar akan ditamatkan oleh EMC.

4) Dikeluarkan kepada pelajar yang gagal membayar tunggakan ke bawah 3000 MYR tiga notis peringatan memisahkan setiap notis dan dua minggu lagi.

5) Pelajar tidak boleh didaftarkan semula kecuali semua yuran tertunggak diselesaikan. Jika bayaran penyelesaian dibuat selepas minggu ketujuh kalendar akademik semester, pelajar akan diaktifkan kembali dengan status Tertunda.

Kedua: Pelajar mempunyai hak untuk meminta bayaran balik yuran pengajian dalam keadaan berikut:

Jika seorang pelajar telah memfailkan permintaan untuk menggugurkan subjek semasa tempoh add dan drop ditetapkan.

Perkara Sebelas:

Kajian di universiti dijalankan oleh salah satu kaedah berikut:

Pertama: mod pengajaran konvensional

Kedua: Pengajaran dalam talian

Ketiga: Satu pengajaran konvensional dan dalam talian

Prosedur pentadbiran:Pertama: Untuk pembelajaran jarak jauh, perkara-perkara berikut akan dipertimbangkan:

Kandungan akademik setiap subjek akan dihantar oleh satu atau kedua-dua cara berikut:

  1. Maksud pertama: satu set DVD, yang juga akan mengandungi teks yang digunakan dalam kursus, yang dibentangkan dalam format PDF. Maksud kedua: perkara itu dibentangkan melalui laman web Universiti menggunakan format interaktif. Teknologi pengajaran digunakan untuk melengkapkan kandungan akademik yang terdapat pada DVD.
  2. Pelajar dikehendaki menghadiri enam sesi live (ceramah dan sesi permohonan), diantaranya dua sesi, dua jam atau lebih dalam jumlah panjang, dengan pensyarah kursus, untuk setiap mata pelajaran yang dipelajari dalam setiap semester. Butiran sesi ini adalah seperti berikut:
  • Sesi pengenalan dijalankan pada awal setiap semester untuk menentukan parameter setiap subjek dan memberikan gambaran keseluruhan kursus, objektif dan keputusan peperiksaan. Sesetengah garis panduan dan nasihat pendidikan dan akademik juga ditawarkan untuk membantu pelajar belajar dengan cekap dan mendapat faedah maksimum dari kursus ini. Sesi ini berlangsung selama satu jam.
  • Satu sesi pembungkusan diadakan pada akhir setiap semester di mana semua pengajaran kursus dibentangkan dalam ulasan ringkas, dan nasihat diberikan kepada pelajar bagaimana untuk menyediakan secara berkesan untuk peperiksaan akhir. Sesi ini berlangsung selama satu jam.
  • Baki empat sesi (sesi permohonan) dijalankan di bawah pengawasan tutor. Mereka bertujuan untuk memberi tumpuan kepada topik-topik utama dan memancarkan isu-isu tertentu yang sukar difahami pelajar. Mereka juga digunakan untuk kajian-kajian terpilih mengenai topik-topik yang dipilih dan kes-kes tertentu. Mereka berjumlah sehingga empat jam, dibahagikan kepada dua jam sebelum pertengahan dan dua jam selepas itu.

Kedua: Pelajar dikehendaki menghadiri sesi akademik dan permohonan melalui salah satu cara berikut:
A. dengan menghadiri sendiri di hadapan pensyarah subjek di salah satu pusat pengajaran yang diluluskan.
B. dengan menghadiri secara elektronik melalui internet, bersemuka dengan pensyarah subjek, menggunakan kamera dan program perisian ‘Alim’.
C. Sesiapa sahaja yang tidak dapat hadir dengan kaedah A atau B akan meminta ceramah yang direkodkan, selepas itu sesi interaktif akan dijalankan di mana pelajar bercakap secara langsung dengan pengajar secara elektronik.

Perkara Dua Belas:

Pelajar harus berusaha untuk meningkatkan tahap pencapaian intelektual mereka dengan mengambil bahagian dalam aktiviti sokongan akademik yang ditawarkan untuk manfaat mereka.

Perkara Tiga Belas:

Pertama: Pelajar yang belajar dengan cara pembelajaran konvensional dikehendaki menghadiri sekurang-kurangnya 80% daripada semua ceramah dan sesi tutorial.

Kedua: Pelajar yang belajar dengan mod pembelajaran dalam talian atau dengan gabungan mod pembelajaran konvensional dan dalam talian dikehendaki menghadiri sekurang-kurangnya 70% daripada semua sesi.

Perkara Empat belas:

Seorang pelajar akan dihalang daripada duduk untuk peperiksaan akhir jika:

A. Beliau telah menghadiri kurang daripada 80% daripada semua sesi subjek untuk semester itu untuk mod pembelajaran konvensional.

B. Beliau telah menghadiri kurang daripada 70% daripada semua sesi subjek untuk semester itu ketika belajar dengan cara pembelajaran dalam talian atau dengan gabungan mod pembelajaran secara konvensional dan dalam talian.

Prosedur pentadbiran:

  1. Seorang pelajar yang tidak hadir dalam sesi kuliah atau praktikal untuk alasan yang sah mesti memberitahu pensyarah atau tutor tentang sebab ketidakhadirannya dan mengemukakan nota yang mendokumenkan alasan tersebut.
  2. Apabila pelajar tidak hadir dari sesi syarahan atau praktikal tanpa alasan yang sah, tindakan berikut akan diambil dalam kes beliau:
  • Pelajar yang terlepas dua sesi akan dikeluarkan surat amaran pertama.
  • Pelajar yang terlepas tiga sesi akan dikeluarkan surat amaran kedua.
  • Pelajar akan diberi surat memaklumkan kepada mereka yang dilarang duduk untuk peperiksaan akhir sesuatu subjek yang mana mereka telah melepaskan lebih daripada tiga sesi dan kehadirannya berada di bawah 80% daripada semua sesi untuk pembelajaran langsung atau 70% daripada semua ceramah dan sesi aplikasi yang ditetapkan untuk pembelajaran jarak jauh atau gabungan pembelajaran jarak jauh dan hubungan langsung, serta gagal log masuk ke laman web dan mengemukakan aktiviti untuk penilaian berterusan untuk mana-mana subjek semasa semester.
  • Seorang pelajar yang dilarang mengambil peperiksaan akhir akan dianggap telah gagal kursus itu. Simbol transkrip yang menunjukkan status itu ialah huruf. Pengecualian kepada peraturan ini akan dibuat untuk mereka yang mempunyai keadaan istimewa yang layak dipertimbangkan.
  • Seorang pelajar yang tidak dapat menduduki peperiksaan akhir atau peperiksaan akhir disebabkan oleh beberapa alasan hendaklah mengemukakan surat sekurang-kurangnya satu hari sebelum ujian atau, jika alasan itu disebabkan oleh peristiwa yang tidak dijangka, alasan itu harus difailkan dalam minggu selepas peperiksaan yang tidak dijawab.
  • Pelajar yang belum menyelesaikan aktiviti yang diperlukan atau gagal menyelesaikan 30% daripada semua aktiviti untuk penilaian berterusan akan dikeluarkan surat amaran, mengikut langkah-langkah berikut:
    a. Surat amaran pertama akan dikeluarkan kepada pelajar yang gagal mengemukakan tiga aktiviti.
    b. Surat amaran kedua akan dikeluarkan kepada pelajar yang gagal mengemukakan lima aktiviti.
  • Ia adalah wajib untuk memaklumkan kepada Universiti dan meneruskan semua prosedur yang perlu apabila seorang pelajar ingin terlepas peperiksaan kerana penyakit atau alasan lain. Perkara ini tidak boleh ditinggalkan tanpa pengawasan; Prosedur yang diperlukan untuk kes tersebut mesti diikuti. Pelajar kemudian akan duduk untuk peperiksaan pada tarikh yang dijadualkan semula oleh kolej. Peperiksaan yang dijadualkan semula mesti diambil sebelum akhir semester penuh berikutnya yang segera mengikuti peperiksaan yang tidak dijawab. Seorang pelajar yang melebihi had tersebut disebabkan kegigihan alasan akan dianggap telah mengaudit subjek itu, dan itu akan ditunjukkan oleh simbol dalam rekod akademiknya.

Perkara Lima belas:

Dekan fakulti atau mana-mana orang yang ditugaskan untuk bertindak bagi pihaknya boleh membuat pengecualian dan membatalkan status peperiksaan yang dilarang mana-mana pelajar dan membenarkannya duduk untuk peperiksaan dengan syarat pelajar itu mengemukakan alasan yang boleh diterima oleh Fakulti.

Artikel Enam belas:

Pelajar yang terlepas peperiksaan akhir akan mendapat markah sifar untuk peperiksaan itu. Gred untuk kursus ini akan ditentukan semata-mata atas dasar markah yang diterima untuk kursusnya.

Perkara Seventeen:

Sekiranya pelajar tidak dapat menghadiri peperiksaan akhir untuk mana-mana subjek kursus untuk sesuatu semester yang diberikan kerana alasan yang menarik, Dekan fakulti mungkin dalam kes-kes keperluan menerima alasan pelajar dan membenarkan dia duduk untuk penggantian peperiksaan dalam tempoh yang tidak boleh melebihi akhir semester yang akan datang. Gred akan diberikan selepas peperiksaan penggantian selesai.

Perkara Lapan belas:

Seorang pelajar dibenarkan untuk meminta pengunduran dari semua mata pelajaran yang didaftarkannya dalam satu semester tanpa dianggap telah gagal mana-mana subjek tersebut, jika dia mengemukakan alasan yang dianggap dapat diterima oleh seksyen pentadbiran yang dilantik untuk mengendalikan perkara tersebut oleh Senat. Permintaan pengeluaran hendaklah dikemukakan dalam tempoh masa yang ditetapkan dalam prosedur pentadbiran yang diisytiharkan oleh ‘Senate’.

Prosedur pentadbiran:

  1. Pelajar yang ingin memohon maaf menyelesaikan semesternya mesti memaklumkan pensyarah atau tutor mengenai sebab-sebab meminta maaf.
  2. Sekiranya pelajar tidak dapat meneruskan pengajiannya semester tertentu kerana sakit atau apa-apa sebab lain, dia mesti memberitahu universiti dan melakukan semua prosedur yang diperlukan.
  3. Pelajar mesti mengisi Borang Permintaan.
  4. Memohon maaf boleh selama satu semester, dan dua semester berturut-turut atau tidak berturut-turut.
  5. Pelajar mengambil satu semester pengajian selepas semester bahawa dia memohon maaf dalam tempoh yang ditentukan oleh fakulti.
  6. Selepas menerima permintaan maaf pelajar, yuran pengajian akan dikembalikan kepada beliau.

Perkara sembilan belas:

Pelajar dibenarkan memohon penangguhan pengajian selepas dimasukkan ke universiti disebabkan oleh alasan yang boleh diterima oleh fakulti dan mengikut peraturan berikut:

  1. Tempoh penangguhan tidak boleh melebihi dua tahun akademik (empat semester berturut-turut).
  2. Seorang pelajar yang telah menunda penangguhan boleh meneruskan pengajiannya pada semester berikut.

Perkara Dua Puluh:

Sekiranya pelajar berhenti pengajian selama semester tanpa meminta penangguhan, dia akan diberhentikan dari universiti. Senat juga boleh memecat seorang pelajar dengan tempoh ketidakhadiran yang lebih singkat. Seorang pelajar juga boleh diberhentikan kerana gagal duduk di semua kertas peperiksaan akhir sesuatu semester yang diberikan tanpa alasan yang boleh diterima.

Prosedur pentadbiran:

  1. Borang Permohonan Penangguhan yang telah selesai.
  2. Satu surat anda sendiri menyatakan keadaan tertentu atau sebab anda meminta penangguhan (Dalam bentuk mudah dibaca, diketik lebih disukai)
  3. Apa-apa dokumen sokongan tambahan, laporan kemalangan, nota doktor, apa-apa surat tambahan sokongan.
  4. Hantar permohonan anda ke Pejabat Pendaftar MEDIU (Perincian hubungan yang ditunjukkan di atas)
  5. Permohonan untuk penangguhan mesti diterima dalam minggu keempat (ke-4) selepas bermulanya semester. Jika anda tidak mengemukakan permohonan penangguhan sebelum tarikh permulaan semester, anda akan kehilangan tempat atau semester pengajian kursus anda.

Artikel dua puluh satu:

Seorang pelajar tidak akan dianggap telah menamatkan pengajiannya untuk mana-mana semester dia belajar di universiti lain sebagai pelajar pelawat.

Perkara Dua Puluh Dua:
Pelajar dibenarkan memohon untuk menarik diri dari Universiti selepas dimasukkan, mengikut peraturan berikut:

  1. Permintaan rasmi untuk pengeluaran mesti dikemukakan.
  2. Pelajar akan menerima transkrip separa dengan gred mata pelajaran lepas yang dikaji.
  3. Simbol itu akan diberikan kepada subjek yang pelajar masih belajar semasa pengundurannya dari universiti.
  4. Seorang pelajar yang menarik diri tanpa mengemukakan permintaan pengeluaran rasmi akan diberikan.

 

Artikel Dua Puluh Tiga:

Pelajar dibenarkan menambah mata pelajaran pada beban akademiknya mengikut peraturan berikut:

A. Subjek tambahan ditambah dalam dua minggu pertama semester.

B. Subjek tambahan tidak akan menyebabkan beban akademik pelajar melebihi jumlah maksimum kredit yang dibenarkan.

Perkara Dua Puluh Empat:

Pelajar dibenarkan menurunkan satu atau lebih mata pelajaran dari beban akademiknya mengikut peraturan berikut:

  1. Subjek dijatuhkan dalam tempoh dua minggu pertama semester.
  2. Subjek yang dijatuhkan tidak akan menyebabkan beban akademik pelajar jatuh di bawah bilangan minimum jam kredit yang dibenarkan.

Artikel Dua Puluh Lima:

Pelajar dibenarkan menarik diri dari subjek tertentu seperti peraturan berikut:

  • Pengeluaran berlaku dalam tempoh masa yang diperuntukkan untuk tujuan itu.
  • Pengunduran tidak akan menyebabkan beban akademik pelajar jatuh di bawah bilangan minimum jam kredit yang dibenarkan.
  • Tempoh pengeluaran berlangsung dari minggu ketiga sehingga minggu ketujuh semester. Universiti tidak akan menerima apa-apa pengeluaran selepas tempoh itu.
  • Sekiranya pelajar menarik diri daripada subjek seminggu sebelum peperiksaan akhir, gred akan diberikan kepadanya mengikut mata yang telah diperolehnya.

Perkara Dua Puluh Enam:

Seorang pelajar dibenarkan memohon kemasukan semula selepas dikeluarkan dari universiti; yang mana rekod lama mereka akan disambung semula dengan nombor pendaftaran yang sama, jika syarat-syarat berikut dipenuhi:

A. Pelajar terpakai untuk kemasukan semula dalam tempoh lima tahun dari tarikh failnya ditutup.

B. ‘Senate’ meluluskan kemasukan pelajar.

C. Jika lebih daripada lima tahun berlalu sejak penutupan fail pelajar, dia boleh membuat permohonan untuk kemasukan semula; dalam kes sedemikian, fail lama mereka tidak akan dilanjutkan, dan mereka akan diberikan nombor pendaftaran baru. Mereka perlu memenuhi syarat kemasukan semasa universiti semasa permohonan baru. Walau bagaimanapun, ‘Senate’ boleh membuat pengecualian daripada peraturan itu mengikut peraturan yang dikeluarkan oleh ‘Senate’.

D. Ia tidak dibenarkan untuk fail pelajar dibuka semula lebih daripada sekali.

E. Pelajar mungkin tidak dapat diterima jika dia diberhentikan kerana alasan akademik.

Perkara Dua Puluh Tujuh:

Pelajar akan lulus selepas menyelesaikan semua subjek yang ditetapkan untuk fakultinya dengan syarat bahawa purata titik gred kumulatifnya tidak kurang dari 2.0.

Artikel Dua Puluh Lapan:
Jumlah masa yang dibenarkan untuk tamat pengajian ditetapkan seperti berikut:

Pertama: Yayasan:

  1. Seorang pelajar sepenuh masa boleh lulus selepas menyelesaikan sekurang-kurangnya 3 semester. Tempoh pengajiannya tidak melebihi 6 semester.
  2. Seorang pelajar separuh masa boleh lulus setelah menyelesaikan minimum 5 semester. Tempoh pengajiannya tidak melebihi 8 semester.

Kedua: Diploma:

  1. Seorang pelajar sepenuh masa boleh lulus setelah menyelesaikan minimum 5 semester. Tempoh pengajiannya tidak melebihi 10 semester.
  2. Seorang pelajar separuh masa boleh lulus setelah menyelesaikan minimum 10 semester. Tempoh pengajiannya tidak melebihi 20 semester.

Ketiga: Sarjana Muda:

  1. Seorang pelajar sepenuh masa boleh lulus setelah menyelesaikan sekurang-kurangnya 6 semester. Tempoh pengajiannya tidak melebihi 12 semester.
  2. Seorang pelajar separuh masa boleh lulus setelah menyelesaikan minimum 8 semester. Tempoh pengajiannya tidak melebihi 20 semester.
  3. Seorang pelajar sepenuh masa yang berpindah dari universiti lain boleh lulus selepas menyelesaikan sekurang-kurangnya 4 semester. Tempoh pengajiannya tidak melebihi 12 semester.
  4. Pelajar separuh masa yang memindahkan dari universiti lain boleh lulus setelah menyelesaikan minimum 6 semester. Tempoh pengajiannya tidak melebihi 20 semester.

Artikel Dua Puluh Sembilan:

Status akademik pelajar boleh diterima sekiranya Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) tidak kurang daripada 2.00.

Artikel Tiga Puluh:

Seorang pelajar menerima amaran sekiranya PNGN adalah antara 1.67 dan 2.00.

Perkara Tiga Puluh Satu:

Status akademik pelajar tertakluk kepada penilaian berterusan dan kajian semula oleh bahagian pentadbiran yang bertanggungjawab di universiti.

Perkara Tiga Puluh Dua:

Seorang pelajar boleh diusir dari universiti kerana alasan akademik di bawah syarat-syarat berikut:

  1. Sekiranya PNGK pelajar jatuh di bawah 1.67.
  2. Jika dia menerima maksimum dua amaran berturut-turut bahawa PNGK beliau telah jatuh di bawah 2.00.
  3. Sekiranya PNGK pelajar kekal antara 1.67 dan 2.00 untuk dua semester berturut-turut dan telah menerima amaran.
  4. Jika dia tidak memenuhi syarat kelulusan dalam tempoh masa yang dinyatakan di atas.
  5. Jika dia gagal dengan menerima surat dua kali berturut-turut untuk subjek yang sama.

Perkara Tiga Puluh Tiga:

Adalah mungkin bagi seorang pelajar yang diberhentikan dari universiti dimasukkan semula kerana akademik yang dibenarkan oleh universiti, dan dalam hal ini dia akan diperlakukan seperti pelajar baru.

Perkara Tiga Puluh Empat:

Pelajar boleh diusir dari universiti kerana melanggar disiplin; contohnya, kerana melanggar peraturan dan peraturan universiti atau mempamerkan tingkah laku yang tidak adil seiring dengan piawaian dan dasar universiti.

Prosedur pentadbiran:
Pertama: Pelajar tertakluk kepada langkah tatatertib untuk tindakan berikut: 

  1. Apa-apa perbuatan yang bercanggah dengan Syariah Islam atau mencemarkan reputasi peribadi seseorang atau melanggar piawaian tingkah laku pelajar universiti.
  2. Akta yang menyebabkan kerosakan kepada program perisian atau merosakkan fungsi pusat pengajaran atau merosakkan pemasangan atau harta Universiti.
  3. Menghalang atau menghalang proses pengajaran atau proses peperiksaan atau menghasut orang lain untuk berbuat demikian atau menyertai penolakan teratur untuk melakukan pelbagai tindakan yang berkaitan dengan proses pendidikan atau tindakan bukan pendidikan lain yang berkaitan dengan program dan aktiviti universiti.
  4. Menipu atau cuba menipu pada peperiksaan.
  5. Menipu kerja rumah atau tugasan atau tugas lain yang diperlukan oleh pelajar.

Kedua: Komposisi jawatankuasa tatatertib universiti:
Jawatankuasa disiplin universiti terdiri daripada dekan urusan pelajar, yang bertindak sebagai ketua jawatankuasa. Ahli-ahli lain ialah dekan kolej berkenaan, atau timbalannya yang dilantik, dan pengarah urusan pelajar. Apa-apa langkah tatatertib yang diambil oleh jawatankuasa akan direkodkan dalam fail pelajar.

Perkara Tiga Puluh Lima:

Bilangan mata tertinggi untuk subjek adalah 100 mata.

Perkara Tiga Puluh Enam:

Gred lulus terendah untuk mana-mana subjek adalah 50 mata.

Prosedur pentadbiran:
Pertama: Peperiksaan bagi mana-mana subjek terdiri daripada yang berikut: 

  1. Peperiksaan pertengahan, yang diberikan separuh melalui semester dan berlangsung dari satu hingga dua jam untuk setiap subjek.
  2. Peperiksaan akhir, yang diberikan pada akhir semester dan berlangsung dari dua hingga tiga jam untuk setiap subjek. Setiap pelajar dikehendaki menghadiri setiap peperiksaan pada masa dan tempat yang ditetapkan untuknya.

Kedua: Mata bagi setiap subjek diedarkan seperti berikut: (50 mata untuk peperiksaan akhir, 20 mata untuk peperiksaan midterm, 30 mata untuk kursus).

Perkara Tiga Puluh Tujuh:

Pertama: Mata untuk gred akhir kursus diploma, kursus asas dan kursus sarjana muda dinilai seperti di jadual berikut:

Dari
Hingga
Gred
Kumulatif GPA
85.0
100.0
A
4.00
75.0
84.0
A-
3.67
70.0
74.0
B+
3.33
65.0
69.0
B
3.00
60.0
64.0
B-
2.67
55.0
59.0
C+
2.33
50.0
54.0
C
2.00
45.0
49.0
D
1.67
40.0
44.0
D-
1.33
35.0
39.0
E
1.00
0.0
34.0
F
0.00

Kedua: Simbol yang digunakan bersamaan dengan ujian adalah seperti berikut:

  • W: kursus yang telah dijatuhkan atau dikeluarkan.
  • AU: Ditugaskan kepada pelajar yang mengaudit subjek.
  • EX: Simbol untuk pelajar yang telah dikecualikan daripada kursus pendidikan yang diperlukan.
  • X: Simbol untuk ketiadaan yang tidak diduga dari peperiksaan akhir. Pelajar kemudian diperlukan untuk mengambil ujian solek pada minggu kedua dari istilah akademik berikut.
  • S: simbol yang diberikan kepada pelajar yang grednya ditinggalkan oleh keputusan dari ‘Senate’ Universiti.
  • IP: Simbol yang digunakan untuk pelajar dengan projek yang tidak lengkap. Ia diberikan kepada pelajar yang tidak dapat menyiapkan projek atau tugasan latihan praktikalnya semasa tempoh akademik di mana projek itu didaftarkan. Adalah mungkin bagi seorang pelajar untuk mendapatkan lanjutan satu tempoh akademik untuk menamatkan projeknya. Sebarang sambungan tambahan mesti diluluskan oleh dekan. Mana-mana pelajar yang tidak mendapat lanjutan dan tidak menghantar projek yang lengkap atau tugasan latihan praktikal akan menerima surat dan akan dikenakan penalti berdasarkan tempoh lanjutan.
  • Y: Simbol bagi pelajar yang telah dihalang daripada duduk untuk peperiksaan akhir dalam semester dia mendaftar untuk subjek.
  • UC: Menunjukkan kepada subjek yang tidak dikira berdasarkan PNGK

UC symbole akan diberikan untuk mata pelajaran yang tidak dikira dalam PNGK pelajar dalam dua kes:

Pertama: Jika pelajar lulus dalam subjek yang diulang, pelajar akan diberikan garde baru dan diberi penseloran dalam PNGKnya dan yang gagal akan kekal dalam rekodnya tanpa dikira dalam PNGKnya.
Kedua: Sekiranya subjek yang gagal akan memberi kesan kepada pelajar PNGK dengan keputusan menamatkannya, pelajar akan diberi peluang untuk mendaftarkan mata pelajaran tersebut pada semester yang akan datang dan yang gagal akan kekal dalam rekodnya tanpa dikira dalam PNGK .

Perkara Tiga Puluh Lapan:

Pada akhir setiap semester setiap pelajar diberikan rekod lengkap tentang kemajuan akademiknya. Ia termasuk setiap mata pelajaran yang pelajar telah belajar di setiap semester dengan kod abjad angka, bilangan jam kredit yang diberikan kepadanya, mata dan gred surat yang diperoleh oleh pelajar serta nilai numeriknya. Ia juga merangkumi Gred Point Average (GPA) untuk semester dan Gred Point Grade Kumulatif (CGPA), serta setara gred huruf. Akhirnya, ia menyebutkan subjek-subjek yang mana pelajar pemindahan telah dikecualikan.

 

Artikel Tiga Puluh Sembilan:

Fakulti ditugaskan bertanggungjawab mengendalikan peperiksaan akhir. Adalah menjadi kewajipan mereka untuk mengkaji semula mata pelajaran yang diperoleh dan mengemukakannya kepada jawatankuasa yang ditetapkan dalam tempoh tidak melebihi dua minggu dari tarikh setiap peperiksaan.

Prosedur pentadbiran:

  1. Kerahsiaan lengkap dikekalkan sepanjang proses peperiksaan akhir.
  2. Ia tidak dibenarkan untuk pelajar duduk selama lebih daripada tiga peperiksaan pada hari yang sama.
  3. Tiada pelajar dibenarkan masuk ke dewan peperiksaan selepas tiga puluh minit berlalu dari awal peperiksaan akhir. Begitu juga, pelajar tidak akan dibenarkan meninggalkan dewan peperiksaan dalam tempoh separuh jam pertama peperiksaan.
  4. Menipu atau cuba menipu pada peperiksaan atau melanggar arahan dan peraturan proses peperiksaan adalah semua perkara yang akan dikenakan hukuman pelajar mengikut kod tatatertib.
  5. Dekan, dalam kes keperluan, boleh memberi kuasa kepada kertas ujian peperiksaan dalam tempoh yang tidak melebihi peperiksaan akhir [akhir] untuk semester berikutnya.
  6. Peperiksaan akhir akan berlangsung sekurang-kurangnya satu jam dan tidak boleh melebihi tiga jam.

Perkara Empat Puluh:

Pengulangan kursus gagal (dengan mengambil kira apa yang disebutkan dalam artikel mengenai yuran pengajian)

  • pelajar yang gagal satu atau dua mata pelajaran akan dibenarkan untuk mengambil subjek sekali lagi dalam satu semester lain, dengan syarat bahawa dia / dia duduk untuk peperiksaan kedua-dua subjek pada masa yang ditetapkan.
  • pelajar yang gagal tiga atau lebih mata pelajaran akan dilarang meneruskan semester lain sehingga mengambil subjek yang gagal untuk kali kedua.
  • pelajar yang gagal dalam subjek yang diminta sekali akan dikeluarkan amaran. Jika dia gagal kursus kali ketiga, mereka akan dinafikan peluang untuk terus belajar. Jika dia gagal dalam kursus elektif untuk kali kedua, mereka akan dibenarkan mengambil kursus elektif untuk menggantikan kursus elektif yang gagal.
  • Apabila seorang pelajar berjaya mengulangi subjek, gred untuk subjek itu akan dimasukkan ke dalam pengiraan untuk IPK kumulatifnya.

Perkara Empat puluh satu:

Kertas peperiksaan akan disimpan di cawangan utama universiti atau di salah satu pusat pembelajarannya untuk tempoh sekurang-kurangnya satu tahun.

Perkara Empat Puluh Dua:

Pelajar akan dibenarkan untuk pindah dari universiti lain apabila syarat-syarat berikut dipenuhi:

A. Pemindahan pelajar dari kolej atau universiti yang diiktiraf.
B. Pelajar tidak diusir dari institusi lain kerana pelanggaran disiplin.
C. Pelajar hendaklah tertakluk kepada syarat-syarat pemindahan seperti yang ditetapkan oleh ‘Senate’.

Perkara Empat Puluh Tiga:

Pejabat kemasukan dan pendaftaran hendaklah menilai transkrip pelajar untuk menentukan kesesuaian kursus pelajar yang dipelajari di universiti lain berdasarkan saranan Fakulti yang menawarkan subjek tersebut. Kursus-kursus yang diterima sebagai setaraf akan dimasukkan ke dalam transkrip pelajar dan akan dikira dalam mengira PNGK dan jumlah kredit yang terkumpul.

Prosedur pentadbiran:

  1. Institusi di mana pelajar pemindahan yang sebelumnya dikaji mesti diiktiraf dan diluluskan oleh universiti.
  2. IPK pelajar untuk kursus yang ingin beliau pindahkan tidak boleh kurang daripada 2.0 (C). Kolej ini akan menasihati universiti bagaimana untuk menukar gred untuk menyesuaikan sistem MEDIU.
  3. Bilangan jam kredit subjek yang pernah dikaji oleh pelajar mestilah sama dengan atau lebih besar daripada jumlah jam kredit untuk mata pelajaran yang sama yang ditawarkan oleh MEDIU. Sekurang-kurangnya 80% kandungan kursus mestilah sepadan dengan MEDIU.
  4. Permohonan pemindahan kredit hendaklah disertakan dengan fotokopi transkrip asal pelajar bersama dengan penerangan terperinci mengenai kursus-kursus yang mana kredit pemindahan diperlukan.
  5. Menentukan kesetaraan masa kredit antara subjek dilakukan oleh jawatankuasa yang ditetapkan di pejabat kemasukan dan pendaftaran, yang akan mengeluarkan keputusan muktamad mengenai kesamaan.
  6. Nama mata pelajaran yang dipindahkan akan dikreditkan kepada pelajar dengan simbol EX dilekatinya.

Perkara Empat Puluh Empat:

Pemindahan kredit pelajar hendaklah dilakukan mengikut prosedur, peraturan dan tarikh yang diumumkan oleh universiti. Walau bagaimanapun, tidak lebih daripada 50% kredit yang diperlukan untuk tamat pengajian akan dipindahkan.

Perkara Empat Puluh Lima:

Setelah memperoleh kelulusan Dekan dari dua fakulti yang berkaitan, seorang pelajar boleh memindahkan dari satu kursus pengajian yang lain.

Prosedur pentadbiran:

  1. Seorang pelajar mempunyai hak untuk memindahkan dari satu program akademik kepada yang lain jika dia memenuhi syarat untuk penerimaan dalam program yang mana pemindahan itu dikehendaki. Pemindahan akan berlaku pada awal semester berikutnya selepas permintaan pemindahan telah diterima.
  2. Pelajar hendaklah mengisi borang yang ditetapkan untuk pemindahan antara program semasa tempoh yang diperuntukkan untuk itu.
  3. Pelajar hendaklah memenuhi semua syarat yang ditetapkan oleh jabatan yang bertanggungjawab bagi program yang mana pemindahan itu dikehendaki.
  4. Kursus-kursus yang diluluskan oleh pelajar, dan yang sepadan dengan keperluan program yang dipindahkannya, akan diterima sebagai memenuhi keperluannya.
  5. Pelajar hendaklah terus belajar dalam program semasa sehingga pemindahannya diluluskan. Perpindahan itu akan berlaku pada semester berikutnya.
  6. Apabila memindahkan dari satu program ke program yang lain, pelajar akan mengambilnya dengan mata pelajaran yang sudah dipelajari yang lazim digunakan oleh kedua-dua program.

Perkara Empat Puluh Enam:

Pelajar, setelah mendapat kelulusan Dekan fakulti, boleh memindahkan dari satu pengkhususan kepada yang lain dalam fakulti yang sama.

Prosedur pentadbiran:

  1. Pelajar hendaklah mengisi borang yang ditetapkan untuk memindahkan dari satu pengkhususan kepada yang lain dan mengemukakannya kepada pejabat kemasukan dan pendaftaran.
  2. Pemindahan pelajar akan berlaku pada semester yang mengikuti penyerahan permintaan transfernya.
  3. Apabila memindahkan dari satu pengkhususan kepada yang lain, pelajar akan mengambilnya dengan subjek-subjek yang telah dikaji yang biasa dengan kedua-dua pengkhususan.

Perkara Empat Puluh Tujuh:

Apabila seorang pelajar memindahkan dari satu pengkhususan kepada yang lain, semua kursus yang dia belajar akan tetap dalam rekod akademiknya. Ini termasuk gred, IPK semester, dan PNGK untuk keseluruhan tempoh pengajian di Universiti.

Perkara Empat Puluh Lapan:

‘Senate’ mempunyai hak-hak yang berikut:

A. Hak untuk mengubah mana-mana artikel undang-undang peraturan dan peraturan ini atau menambah atau memadam artikel.

B. Hak untuk membuat pengecualian kepada mana-mana artikel undang-undang peraturan dan peraturan ini.